Monday, May 4, 2009

Belajar dari haiwan..rama-rama

bila ditanya antara rama-rama dan kupu-kupu..
semua akan pilih utk menjadi rama-rama
la..nk tangkap rama-rama la..

sebabnya..?

rama-rama itu cantik lagi indah..
semua manusia menginginkan yang indah-indah..cantik-cantik..
kerana suara hati yang menyintai kecantikan dan keindahan telah Allah tiupkan dalam hati kita..

cuma bila segumpal darah (hati) yang bersih itu ia akan lebih seni sentuhan hati mereka kepada kecantikan..lantas membawa kepada ketundukan dan kesyukuran..

sambung tentang kisah rama-rama tadi..1 dunia tahu rama-rama datangnya dari kepompong..kan ada lagu tadika.."dari ulat jadi kepompong.."

kepompong itulah perhentiannya bagi ulat tadi bertukar menjadi rama-rama yang sangat indah..sangat tidak munasabah dek akal (miracle)..
ulat yang menggelikan (setengah2 orang) tadi boleh bertukar menjadi rama-rama yang sangat indah..hentiannya hanya sebuah kelongsong yang kecil,sempit lagi gelap-gelita..boleh jadi merimaskan(???)

macam mana ulat tadi boleh subur dalam kepompong yang kosong tadi..?(bukan ada warna pelangi dalamnya pun).

jika ada tangan yang dengki..
cubalah dicucuk guna jarum kepompong tersebut untuk dilihat aktiviti ulat tadi..
pastinya esok bila keluarnya rama-rama, jadilah rama-rama yang pincang dan cacat..
sekecil2 lubang walaupun sebesar lubang jarum yang terbuka pada kepompong tadi memberikan kesan yang amat besar terhadap kecantikan rama-rama amnya dan kehidupan rama-rama khususnya..

rama-rama tadi tidak akan menjadi rama-rama yang indah dan cantik bila ada lubang kecil pada kepompongnya..apa entah nanti jadinya pada ulat tadi kalau tiada kepompong langsung..(???)

indahnya sindiran Tuhan kepada manusia..semoga kita berfikir daripada kejadian-Nya...

ulat yang mahu menjadi rama-rama itulah kita..

kepompong tadi itulah peraturan yang kita 'bina' dalam diri untuk melindungi diri kita daripada menjadi rama-rama yang pincang dan rosak tadi..

rama-rama yang indah dan cantik tadi itulah manusia yang indah lagi cantik peribadinya..

bila tiada langsung peraturan yang baginya sempit..jumud..menyesakkan..menyemak aje...tiadalah namanya rama-rama yang lahir malah kekallah ia seperti manusia yang lemah lembab seperti ulat..umur saje banyak..manfaatnya tiada..malah binasa sahaja yang dibawa..tapi rasanya ulat itu lebih mulia daripada kita, jika kita memilih menjadi manusia serupa ini..(ulat tidak dikurniakan akal, malah memberikan manfaat kepada manusia yang berfikir)

lubang yang kecil-kecil tadi itulah apabila kita memilih peraturan utk diikuti dan dipatuhi atau melonggar-longarkan..hasilnya manusia yang pincang peribadinya..aduhai rama-rama pincang dan cacat lagikan tak dipandang..inikan pula manusia..kita kalau tahu pun tak mahu dekat..bimbang nanti termakan hati dan merosak diri..

anggaplah peraturan itulah aturan yang terbaik daripada-Nya untuk lahirkan kita sebagai modal insan yang indah peribadinya..
biarpun nampak gelap-gelita, jumud, sempit yang menyesakkan,dan sebagainya..tapi hasilnya nanti kan digilai dan disukai ramai..

peraturan itu adalah nasihat..kejujuran..nasihat yang perlu diterima dengan jujur..
sekarang pilihlah wahai rama-rama yang indah..

P/S: hikmah peraturan ini lebih indah daripada apa yang dikongsikan.


~ nunwowro, inspirasi Apabila Haiwan Menjadi Guru, tulisan Ust Sahrulazmi..semoga Allah memberkati beliau sekeluarga..