Sunday, April 12, 2009

Pencarian Diri...Makna Hidup..

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

dan demikianlah Kami memperlihatkan kepada Ibrahim
tanda-tanda keagungan(Kami yang terdapat)..
di langit dan di bumi...
dan (kami memperlihatkannya) agar dia termasuk orang yang yakin..
ketika malam telah gelap,
dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata,
"Inilah Tuhanku",
tetapi tatkala bintang itu tenggelam dia berkata,
"Saya tidak suka kepada yang tenggelam"
Kemudian tatkala dia melihat bulan terbit dan dia berkata,
"Inilah Tuhanku",
tetapi setelah bulan itu terbenam, dia berkata,
"Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang yang sesat"..

Kemudian tatkala dia melihat matahari terbit, dia berkata,
"Inilah Tuhanku, ini yang lebih besar",
maka tatkala matahari itu terbenam, dia berkata,
"Hai kaumku, sesungguhnya aku terlepas diri dari apa yang kamu persekutukan.
Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Rabb yang menciptakan langit dan bumi,
dengan cenderung kepada agama yang benar dan aku bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan."
- surah al-an'am :75-79

~ nunwowro, inspirasi Majalah i April 2009 (MESTI BACA!), muka 24.