Thursday, July 2, 2009

Semoga beroleh Syurga Allah


bip2..'papa dah sampai ma.'
bip2..'ok mama on d way.'

agak2nya itulah ayat2 cinta anak2 kecil yg terlalu mentah memahami azab neraka dan nikmat syurga.ibu bapa mahupun guru2 mereka belum tentu mendalam faham hikmah Tuhan di sebalik disediakan 'neraka' dan syurga.
adakah kisah 'neraka' dan 'syurga' ini yang terbaik sampai ke telinga mereka?
"dik, neraka bla..bla..bli2.."
adakah kisah 'neraka' dan 'syurga' ini yang terbaik diceritakan di kala ini?
"dik, syurga bla..bla..bli2.."
jika tidak, bila lagi yang ssesuai..?

'papa' senyumnya tidak simetri, mungkin kerana merajuk terpaksa menanti lama. 'mama' tersengih2 menarik tangan 'papa' terus disalam dan dicium tangan 'papa'nya..
tanpa disedari ada mata2 yang memerhati, kalau 'papa' dan 'mama' tu menyedari, pastinya aksi lakonan tidak mengenali atr satu sama pun berlaku.iyeke?ntah!

aduhai adikku..
pilihan itu bukan pilihan ahli syurga,
Dijaga dan dipelihara Allah, seterusnya sampailah berita ini kepada kita hari ini..
selawat dan salam buat Rasulullah dan penyambung rantai2 perjuangannya..
dikongsikan...
“Aku (Allah s.w.t) telah menyediakan bagi hamba-hambaku yang salih perkara-perkara yang tidak pernah dipandang oleh mata, dan tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah terlintas oleh hati manusia, dan bacalah kalau kamu mahu firman Allah s.w.t”:
“Sesungguhnya tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka (iaitu bermacam macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.”- Al-Sajdah: 17


Cukuplah mereka dengan ketinggian dan kemuliaan yang berkekalan di dalamnya selama lamanya, mereka tidak akan terkena penyakit, tidak juga menjadi tua dan tiada sebarang tegahan (sekatan).

“Apabila ahli syurga masuk dalam syurga maka kedengaranlah seruan daripada penyeru: Sesungguhnya bagi kamu akan sentiasa sihat dan kamu tidak akan sakit selama-lamanya, bagi kamu akan sentiasa hidup maka kamu tidak akan mati selama-lamanya, bagi kamu akan sentiasa muda maka kamu tidak akan tua buat selama-lamanya dan bagi kamu akan sentiasa mendapat nikmat kemewahan, maka kamu tidak akan ditimpa kemiskinan (kesusahan) selama-lamanya.”- Muslim dan Tarmizi meriwayatkan daripada Abi Sa’id al-Khudri r.a.

berwaspadalah kita supaya peluang tidak terlepas...
“Dan diserukan kepada mereka, 'itulah syurga yang diwariskan kepadamu, disebabkan apa yang kamu kerjakan dahulu'.” - Al-A’raf: 43


Cukuplah mereka daripada sebarang keinginan (iri hati) dan kenikmatan-kenikmatan bagi mereka, tiada sesuatu yang diberikan amat disukai dan dikasihi oleh mereka selain daripada memandang kepada wajah Allah yang mulia.

“Apabila ahli syurga masuk ke dalam syurga maka berfirmanlah Allah azza wajalla: Kamu hendak sesuatu maka aku akan tambahkan kepada kamu?”
Maka mereka berkata:
“Apakah tidak putih (bercahaya) muka-muka
kami?"
"Apakah kami tidak masuk syurga?"
"Apakah kami tidak berjaya (lepas)daripada neraka?”
Dikatakan:
“Maka bukalah (singkaplah) hijab, maka tidak suatu perkara yang diberikan paling disukai oleh mereka selain daripada memandang kepada Tuhan mereka, kemudian bacalah firman Allah s.w.t ini.
“Bagi orang-orang yang membuat baik ada pahala yang terbaik dan tambahannya.”
-(Yunus: 26) Muslim, Tarmizi dan Nasa’i meriwayatkan daripada Suhib r.a.

terima kasih Allah..semoga beroleh janji-Nya.

Inilah keadaan ahli kebahagiaan di dalam syurga..
setelah engkau merenungi tempat kesudahan dirimu di hari kegoncangan yang maha hebat, hari pembentangan yang sama sekali tidak tersembunyi daripada Allah suatu pun perkara-perkara yang rahsia.

usah dinanti ibubapamu memahaminya dahulu, mahupun guru2mu. selamatkanlah dirimu, takutlah kepada Allah ketika sunyi atau secara terang2an, mudah2an engkau akan meningkat ke darjat orang2 yg bertaqwa seterusnya terselamat dari azab-Nya di sana.

~ nunwowro, inspirasi Menuju Ketaqwaan tulisan Ustaz Abdullah Nasih Ulwan, semoga keredhaan Allah sentiasa bersama beliau sekeluarga..dan inbox sms budak2 sekolah